Program & Fordon

PROGRAM


Exempel på aktiviteter (L = Lördag, S =Söndag)


Landeryd

Invigning av Tågdagarna kl 08.30 (L)

Veterantåg fr ca kl 07.45 (L+S)

HNJ ångvagn trafikerar bangården (L+S)

Veteranbuss till Hyltebruk fr ca kl 08.20 (L+S)

Öppet Hus i lokstallet (L+S)

Utställning med veteranfordon (L+S)

Räddningstjänsten, uppvisning (L+S)

Öltält med mat, musik och uppträde,lördag till kl. 24.00! (L+S)

Hästar i arbete (L+S)

Musikunderhållning av Kulturskolan (L+S)

Arborist, flera uppvisningar (L+S)

Science Safari, rullande experimentverkstad (L)

Spår & Tåg i Väst, modelljärnvägar m m (L+S)

Hembygdsföreningen, om Långarydssläkten (L+S)

Gudstjänst i lokstallet kl 10.00 (S)

Mammas Mat Lunchbuffé (L+S)


Kinnared

Veterantåg fr ca kl 07.50 (L+S)

Valvet Restaurang (L+S)

Derome bjuder på morgonkaffe (S)

Kinnareds Teatergrupp, folklustspel (S)

Spelmansstämma (S)


Hyltebruk

Veterantåg fr ca kl 08.45 (L+S)

Veteranbuss till Landeryd fr ca kl 08.45 (L+S)

Stora Enso, visning av Bruket (L+S)

FORDON



(Planerade, reservation för ändringar)




Torup

Veterantåg fr ca kl 08.15 (L+S)

Torups höstmarknad kl 9-16 (L)

Invigning av nya parken vid stationen (L)

Utställning om marknadshistoria (L)

Infranord visar spårarbete, prova på-stationer (L+S)

Moving Torup On board, happening (L+S)

Torups Gästgivaregård (L+S)

Brännöbagaren Caféservering (L+S)

Torups Pizzeria (L+S)


Rydöbruk

Veterantåg från ca kl 08.30 (L+S)

Rydö Golfkrog, helgbuffé (L+S)

Rydö Bruksmuseum kl 14-17 (S)


Smålandsstenar

Veterantåg fr ca kl 09.30 (L+S)

Butiker, Café, Mat (Extraöppet)Outlet i f d SJ:s godsmagasin (L)

Marknad (L)

Hantverksutställning (L)

Bakluckeloppis (L)

Smålandsstenarloppet (L)

Gislaved Drum Corps (L)

Antikrunda (L)

Bio (S)

Ånglok E2 1092


 

År 1907 påbörjades leverans av SJ ”Norrlandslok” typ E. Med 8 drivande hjul att fördela tyngden på, helt inbyggd hytt och invändiga cylindrar samt en god panna hade man skapat ett lok i första hand för godståg, med god dragkraft, lågt axeltryck men med sth 65 km/h även förmåga att hantera persontåg. Loktypen kom att bli använd som godstågslok i hela landet och är med sina 130 byggda exemplar Sveriges näst mest byggda ånglok. Under 1930-50-talet byggdes 90 st om med främre löpaxel för att ytterligare bättra på gångegenskaperna och höja den tillåtna hastigheten. NJ hämtade nr 1092 i Oleby i Värmland 2012.

 

Tillverkningsår: 1911

Tillverkare: V & M Falun

Största tillåtna hastighet (STH): 70

Vikt (ton): 90

Diesellok TMX


 

När danska DSB började slopa sina MX-diesellok i början på 1990-talet köpte flera privata godsbolag i Sverige lok, bland andra Inlandsbanan AB (IBAB) och godsbolaget BSX. I Sverige fick loken littera TMX och målades om i respektive bolags färger. Loktypen byggdes av svenska Nohab i Trollhättan på 1960-talet till DSB i sammanlagt 45 exemplar. Loken användes i Danmark till all slags trafik. I Sverige drar loken främst godståg, men har även använts i persontrafik på Inlandsbanan. TMX-loken är växlade för en största hastighet på 133 km/h men är i Sverige bara godkända för 120 km/h.

 

Tillverkningsår 1960-1962

Tillverkare Nohab

Vikt: 89 ton

Hastighet: 120 km/h

Motorvagn Y1 1299


 

Y1-motorvagnen sparades åt eftervärlden med tanken att minnas epoken då Länståg blev ett begrepp som stod för en nytändning för lokala och regionala tågresor. Det startade i mångt och mycket hos JLT med just Y1-motorvagnar, och vad passar då bättre än att namnge vagnen efter Ingemar Lundin.

 

Tillverkningsår: 1980

Tillverkare: FIAT

Största tillåtna hastighet (STH): 130

Vikt (ton): 45

Ångvagn HNJ 1



Ångvagnar kan närmast sägas vara motorvagnens föregångare. HNJ ångvagn skaffades 1888 från Atlas verkstäder i Stockholm för att användas till direktionens resor, tjänste- och lustresor eller när celebra besök skulle skjutsas. Följaktligen har såväl konung Oscar II, hans gemål, höga direktörer som HNJ personal med familjer nyttjat Ångvagnen fram till ca 1925 när den avställdes och skänktes till SJ Järnvägsmuseum. 1970 kom vagnen till Nässjö och iståndsattes till driftdugligt skick. Efter att ha använts i föreningens tjänst fram till 1996 var det dags att göra en genomgripande renovering vilken under år 2014 såg sin fullbordan. Ångvagnen är nu åter med i driftfordonsparken och finns tillgänglig att hyra för bangårdsutflykter mm.


Tillverkningsår: 1888

Tillverkare: Atlas verkstäder i Sthlm

Största tillåtna hastighet (STH): 50

Vikt (ton): 12,1

KONTAKT


Telefon: 073-318 47 53 

 

Mail: info@tagdagarna.se

 

 

Landeryds Järnvägsmuseum

Hyltevägen 6

314 94 LANDERYD